דלקת בגיד הטיביאליס האחורי 

תוכן עניינים

דלקת בגיד הטיביאליס האחורי (השטחה נרכשת של כף הרגל) היא תופעה המחמירה בהדרגתיות ועלולה להוביל לכאבים כרוניים, למגבלה בתנועת כף הרגל והקרסול – ולפגיעה משמעותית באיכות החיים. לכן חשוב לזהות אותה בזמן ולפנות לקבלת טיפול מתאים. במאמר זה תמצאו מידע על תסמינים, אבחון וטיפול בדלקת.

מהו גיד הטיביאליס האחורי?

גיד הטיביאליס האחורי יוצא מהחלק האחורי פנימי של עצם השוק, עובר מתחת לפטישון הפנימי בקרסול ומתחבר לעצמות כף הרגל הפנימיות. לגיד זה מספר תפקידים חשובים: תמיכה בקשת הפנימית של כף הרגל ומניעת קריסתה וכן גם נעילה של מפרק כף הרגל, המאפשרת לה לשאת משקל בזמן הליכה.

גורמים עיקריים

פעילויות הכרוכות בעומס יתר או שימוש יתר עלולות להוביל לדלקת בגיד. גורמים נוספים כוללים חבלה באזור הגיד, עיוות מולד בכף הרגל וכן גם עודף משקל וגיל יכולים להגדיל את הסיכון.

תסמינים של דלקת בגיד הטיביאליס האחורי

חשוב לזכור כי מדובר בדלקת שהולכת ומחמירה בהדרגה, ובהתאם לכך התסמינים יכולים להשתנות ולהחמיר עם הזמן. אלו התסמינים העיקריים:

  • כאבים (בצד הפנימי של כף הרגל והקרסול) שעם הזמן נעשים כרוניים.
  • נפיחות (בצד הפנימי של כף הרגל).
  • מגבלה בתפקוד כף הרגל והקרסול (לרבות קושי בעמידה על קצות האצבעות).
  • הפרעה בהליכה.
  • קריסה של הקשת הפנימית.
  • השטחה נרכשת של כף הרגל.

 

דלקת בגיד הטיביאליס

תהליך האבחון

אבחון דלקת בגיד הטיביאליס האחורי מתבצע באמצעות בדיקות דימות, לרבות צילומי רנטגן, אולטרסאונד ו-MRI.

דרכי הטיפול

ניתן לטפל בדלקת בגיד הטיביאליס האחורי במספר דרכים:

  • טיפול שמרני (ללא התערבות ניתוחית) – פיזיותרפיה, תרופות נוגדות דלקת, מדרסים בהתאמה אישית, קרסולית (לתמיכה בצד הפנימי של כף הרגל), זריקות PRP (טיפול ביולוגי).
  • טיפול ניתוחי – בשלבים מוקדמים יותר ההתערבות הכירורגית מיועדת לסילוק הדלקת וניקוי הגיד, והיא נעשית בגישה זעיר-פולשנית. בשלבים מתקדמים הניתוח יכלול פעולות כירורגיות מורכבות יותר, לרבות העברת גידים, תיקון מנח העצמות ובמידת הצורך ניתוח לאיחוי עצמות כף הרגל (ניתוח FUSION).

ד״ר גיל גנוט הוא מומחה בכירורגיה אורתופדית וניתוחי כף רגל וקרסול. למידע נוסף על הטיפול בדלקת בגיד הטיביאליס האחורי וקביעת פגישת ייעוץ, התקשרו למספר הטלפון בתחתית העמוד.

מאמרים אחרונים