פלטפוס ברגל: כל מה שחשוב לדעת

תוכן עניינים

כף רגל שטוחה, או פלטפוס, היא מצב אנטומי מולד, שבמרבית המקרים הוא תקין ואינו גורם לכאב או הגבלה. כאשר הפלטפוס גורם לכאבים, הדבר יכול להיגרם בשל שני סוגים של פלטפוס: קשיח וגמיש. רבים נוטים לבלבל בין השניים, לכן חשוב להבין את ההבדל בין שני הסוגים. במאמר זה נסביר על ההבדלים, כמו גם על התסמינים, האבחון והטיפולים המוצעים במקרים של פלטפוס ברגל, קשיח או גמיש.

מה ההבדל בין פלטפוס גמיש לקשיח?

ההבדלים ניכרים בעמידה על קצות האצבעות:

  • במצב של פלטפוס גמיש –כשעומדים על קצות האצבעות נוצרת קשת בכף הרגל, וכל המפרקים נעים וזזים בהתאם.
  • במצב של פלטפוס קשיח – כשעומדים על קצות האצבעות לא נוצרת קשת, ויש ירידה או היעדר תנועה בין המפרקים השונים בכף הרגל. סוג זה לרוב ידרוש אבחון והתאמת טיפול, בשונה מפלטפוס גמיש שבמקרים רבים אינו גורם לתסמינים ולא מצריך התייחסות מיוחדת.

כיצד נגרם פלטפוס קשיח?

במהלך התפתחות עוברית תקינה, עצמות כף הרגל נפרדות אחת מהשנייה, אך במצב של כף רגל שטוחה קשיחה, חלק מהעצמות נותרות מחוברות. חיבור זה לרוב מתרחש בין עצם הקרסול לעצם העקב, או בין עצם העקב לעצם הסירה.

איך נזהה פלטפוס ברגל?

התסמינים של כף רגל שטוחה קשיחה לרוב יופיעו בגיל 8-10, כאשר החיבור בין העצמות מתחזק. התסמינים כוללים כאבים באזור הקרסול, המחמירים במהלך הליכה ובזמן פעילות גופנית, מגבלה בתנועה ונקעים חוזרים באזור.

פלטפוס ברגל

אבחון וטיפול במקרים שונים של פלטפוס ברגל

האבחון ייעשה באמצעות בדיקה גופנית על ידי רופא מומחה ובדיקות דימות, לרבות צילומי רנטגן, MRI ו-CT. במצב התחלתי, הטיפול יהיה שמרני ויכלול: פיזיותרפיה, תרופות לשיכוך כאבים והתאמת מדרסים, המסייעים בהפחתת העומס על המפרק המעורב. אם הטיפול השמרני לא צלח, ניתן לשקול פתרון ניתוחי, המבוצע לרוב במטופלים מתבגרים או הנמצאים בתחילת שנות ה-20 לחייהם.

הטיפול הניתוחי בפלטפוס קשיח כולל כריתת החיבור הלא תקין בין העצמות, והשתלת בורג בין עצם הקרסול לעצם העקב, כדי לייצר קשת פנימית בכף הרגל. במרבית המקרים, בורג זה מוסר לאחר כשנתיים בניתוח נוסף. במקרים מסוימים, בעיקר כאשר מדובר במטופלים מבוגרים יותר, או במקרים מורכבים יותר, יש צורך בקיבוע ואיחוי (פיוז׳ן) של המפרק הכאוב.

פלטפוס גמיש במקרים מסוימים גם יכול לגרום לכאבים, בזמן הליכה, ריצה וקפיצה, בעיקר בקשת הפנימית בכף הרגל. במקרים אלו, הטיפול הראשון יהיה שמרני – ואם הוא לא צלח נפנה לטיפול ניתוחי. הניתוח דומה לטיפול הניתוחי בפלטפוס קשיח, אך הוא לא כולל כריתה, אלא רק השתלת בורג בין עצם הקרסול לעצם העקב.

ד״ר גיל גנוט הוא מומחה ומנתח כף רגל וקרסול, שעבר התמחות-על בתחום זה במרכזים רפואיים מובילים בשווייץ ובאוסטרליה, ומכהן כרופא בכיר ביחידת כף רגל וקרסול במערך האורתופדי של בית החולים וולפסון. למידע נוסף על פלטפוס ברגל ותיאום פגישת ייעוץ עם ד״ר גנוט ניתן ליצור קשר במספר הטלפון בתחתית העמוד.

לקביעת תור לייעוץ לחצו כאן

מאמרים אחרונים