קרע בגיד אכילס: אבחון וטיפול בבעיה

תוכן עניינים

הגידים הם רקמות חיבור חזקות וגמישות, המתווכות בין העצמות והמפרקים לבין השרירים‎. הגידים בנויים להיות עמידים במיוחד, כך שיוכלו לעמוד בעומסים רבים בזמן תנועה.

גיד אכילס הוא הגיד הגדול והחזק ביותר בגוף האדם והוא מחבר בין עצם העקב לשריר התאומים. הוא מאפשר תנועת כיפוף של הקרסול וכף הרגל, ולפיכך בעל תפקיד חשוב ביכולת התנועה שלנו, לרבות הליכה, ריצה, קפיצה, עלייה במדרגות ועוד. קרע בגיד אכילס הוא לרוב אירוע פתאומי, המתרחש בדרך כלל בזמן פעילות ספורטיבית עצימה, הכרוכה בכוח מתפרץ.

קבוצות סיכון עיקריות

התופעה נפוצה בעיקר בגברים ונשים בני 30-40 שעוסקים בפעילות גופנית לא סדירה, כמו אנשים המתאמנים רק בסופי שבוע (המכונים Weekend Warriors – ״לוחמי סוף שבוע״), וממעטים לבצע פעילות גופנית במהלך השבוע. התסמין העיקרי הוא כאב חד ופתאומי בחלק האחורי של השוק.

קרע בגיד אכילס

איך מאבחנים קרע בגיד אכילס?

האבחון ייעשה בבדיקה גופנית, במהלכה ניתן יהיה להבחין אם האזור נפוח ורגיש למגע, ואם מופיע שטף דם באזור. כמו כן, נבדק אם המטופל מסוגל לעמוד על קצות אצבעותיו, ואם נמצא שהוא מתקשה, הדבר עשוי להצביע על קרע בגיד. במידת הצורך ניתן גם לבצע בדיקות דימות (אולטרסאונד ו-MRI), לצורך אישוש האבחנה.

כיצד מטפלים?

הטיפול מתחלק לשני סוגים:

  1. טיפול שמרני – טיפול זה בעיקר מיועד למטופלים מבוגרים, או כאלה שהם פחות פעילים. הטיפול כולל קיבוע במגף דריכה ייעודי וטיפולי פיזיותרפיה, בהתאם להנחיות של הרופא המטפל. חשוב לציין כי גם אם הטיפול עבר בהצלחה, עדיין קיים סיכון גבוה לקרע חוזר בגיד.
  2. טיפול ניתוחי – מדובר בניתוח זעיר-פולשני מתקדם וייחודי, המביא לשחזור תפקודו התקין של הגיד הפגוע, ברמה המאפשרת למטופל לחזור לשגרת אימונים כפי שהייתה לפני שהתרחש הקרע. במהלך הניתוח נעשה חתך זעיר מעל הקרע, דרכו מוחדרת מערכת ייעודית לתיקון הגיד ותפירתו. מאחר שמדובר בפעולה זעיר-פולשנית, הסיכון לסיבוכים נמוך ביותר, במיוחד בהשוואה לניתוח פתוח.

 

ד״ר גיל גנוט הוא מנתח כף רגל וקרסול, מהמנתחים המובילים בארץ בתחום הניתוחים הזעיר-פולשניים. הוא בעל ניסיון רב בביצוע ניתוח זעיר-פולשני לתיקון קרע בגיד אכילס. למידע נוסף על הניתוח וקביעת תור אצל ד״ר גנוט – התקשרו למספר בתחתית העמוד.

מאמרים אחרונים