הלוקס ולגוס: איך מזהים וכיצד מטפלים?

תוכן עניינים

הלוקס ולגוס (בעברית: בוהן קלובה) היא בעיה אורתופדית שכיחה, ממנה סובלים קרוב לרבע מהאוכלוסייה הכללית, ונפוצה יותר בקרב נשים. הבעיה מתאפיינת בבליטה המתפתחת בבסיס הבוהן הגדולה בכף הרגל וסטייה שלה, שעם הזמן עלולה לגרום לעיוות בקדמת כף הרגל. עיוות זה עשוי להוביל לכאבים, גירויים בעור ויבלות בכף הרגל, הגורמים לאי-נעימות רבה ואף להפרעה בשגרת החיים.

מהם התסמינים של הלוקס ולגוס?

התסמינים כוללים בליטה הדוחפת את שאר אצבעות כף הרגל וגורמת לעיוות, נפיחות ואדמומיות באזור, כאבים, גירויים בעור (בשל חיכוך מתמשך של הבוהן הפגועה בנעל או באצבעות השכנות), עור קשה באזור הבוהן, יבלות ולעתים רגישות גבוהה למגע. כדאי לדעת כי נעילת נעליים צרות והדוקות יכולה להחמיר את הכאבים.

הצעד הראשון: טיפול שמרני

חשוב להיוועץ עם אורתופד מומחה לאבחון והתאמת טיפול. בתור התחלה, הטיפול יהיה שמרני (לא ניתוחי) ויכלול התאמת נעליים, שימוש בסדים והתאמת מדרסים להפחתת לחץ וכאבים, טיפול תרופתי (נוגדי דלקת ומשככי כאבים) וטיפולי פיזיותרפיה להפחתת הכאבים וחיזוק כף הרגל.

הצעד הבא: טיפול ניתוחי

האופציה הכירורגית תעמוד על הפרק בעיקר כאשר הבעיה מתמשכת ומובילה לפגיעה בשגרת החיים, כולל כאבים, דלקות חוזרות באזור וחיכוך מתמשך של הבוהן בנעל ובאצבעות הסמוכות לה. חשוב להדגיש כי הבחירה בטיפול ניתוחי תהיה לטובת תיקון העיוות בבוהן, הפחתת הכאבים ושיפור איכות החיים. ישנן שתי אפשרויות ניתוחיות:

ניתוח בגישה הפתוחה לטיפול בהלוקס ולגוס

במהלך הניתוח נעשה חתך ברקמה שמסביב לבוהן, ולאחר מכן מתבצעות פעולות של ניסור ותיקון ציר העצמות בבוהן, לצורך תיקון העיוות.

ניתוח זעיר-פולשני

ניתוח זה יכול להתאים לעיוותים בדרגות חומרה שונות, כולל עיוותים קשים. מאחר שמדובר בניתוח בגישה פולשנית מינימלית, אין פתיחה נרחבת של הרקמות מסביב לבוהן כפי שנעשה בגישה הפתוחה. במקום זאת, הניתוח נעשה דרך מספר חתכים זעירים בעור, דרכם מוחדרים כלים ייעודיים המאפשרים לחתוך את העצם, לקבע ולתקן את העיוות, תוך שימוש במכונת רנטגן.

היתרונות של ניתוח זעיר-פולשני לטיפול בבוהן קלובה

  • תוצאות יעילות וזהות לניתוח בגישה הפתוחה.
  • הפחתה משמעותית בכאבים.
  • החלמה קצרה יותר בהשוואה לגישה הפתוחה.
  • טווח תנועה משופר בהשוואה לניתוח פתוח.
  • צלקות קטנות יותר ותוצאה קוסמטית משופרת, בשל הפולשנות המינימלית.

 

לד״ר גיל גנוט ניסיון רב בביצוע ניתוחים זעיר-פולשניים לתיקון הלוקס ולגוס. למידע נוסף על ההליכים וקביעת פגישת ייעוץ התקשרו למספר בתחתית העמוד.

מאמרים אחרונים