זריקות PRP – Plasma Rich Platelets לטיפול בדורבן – טפול חדשני, ללא צורך בניתוח!

תוכן עניינים

דורבן, או בשמו הרפואי – פלנטר פצאיטיס (Plantar Fasciitis), הוא הסיבה השכיחה ביותר לכאבים בכף הרגל. הכאב נגרם משינוי (עיבוי) במבנה הרצועה הפלנטרית הנפרסת לאורך כל כף הרגל מעצם העקב ועד האצבעות. לרוב מופיע הכאב סביב העקב, בעיקר בשעות הבוקר- בצעדים הראשונים של היום ופוחת לאחר מספר צעדים. הכאב עלול לחזור לאחר פרק זמן ארוך של עמידה או קימה מישיבה ממושכת. הדורבן שכיח בקרב ספורטאים (בעיקר בקרב העוסקים בריצה) ואצל אנשים הסובלים מעודף משקל המקימים אורח חיים יושבני.

דורבן, או בשמו הרפואי - פלנטר פצאיטיס (Plantar Fasciitis)

ה-PRP הינו טיפול חדשני בדורבן. מדובר בטיפול ביולוגי,ייחודי שבו משתמשים במרכיבי הדם של המטופל לצורך ריפוי הדורבן.

איך הטיפול עובד?

התהליך פשוט וקצר וכולל 3 שלבים:

בשלב הראשון נלקחים מהמטופל 10-15 סמ"ק של דם מהוריד. (ממש כמו כל בדיקת דם רגילה).

בשלב השני מועבר הדם למכונה הנקראית צנטריפוגה למשך 5 דקות. הצנטריפוגה מפרידה את מרכיבי הדם כך שמתקבלות 2 שכבות: השכבה התחתונה מכילה את מרכיבי הדם הכבדים (כדוריות דם אדומות ולבנות) והשכבה העליונה מכילה את נוזל הדם (פלסמה), טסיות (Platelets) והמון גורמי גדילה וציטוקינים.

בשלב השלישי שואבים את השכבה העליונה בלבד זו המכילה את נוזל הדם (פלסמה), טסיות (Platelets) גורמי גדילה וציטוקינים. ומזריקים לדורבן בכף הרגל.

נוזל הדם (פלסמה), טסיות (Platelets) והמון גורמי גדילה וציטוקינים.

מחקרים חדשים מצאו כי הזרקת נוזל הדם (פלסמה) העשיר בגורמי גדילה וציטוקינים לדורבן, משפרת משמעותית את אחוזי ההחלמה של המטופלים הסובלים מדורבן. גורמי הגדילה והציטוקינים השונים מעודדים נדידה של תאים רבים המעורבים בתהליך הריפוי של פלנטר פצאיטיס.

הזרקת  נוזל הדם (פלסמה) העשיר בגורמי גדילה וציטוקינים לדורבן

מחקר גדול שפורסם בכתב העת המוביל Foot and Ankle International ביולי 2018 הראה שבקרב מטופלים שסבלו מדורבן 7 חודשים ויותר בממוצע דווח, לאחר הזרקת PRP, על שיפור ניכר בתפקודם וברמת הכאב.

המטופלים דיווחו כי כחצי שנה לאחר הזרקת ה PRP לדורבן רמת הכאב שלהם ירדה משמעותית (מ 7-8/10 בממוצע לפני הזריקה ל 2-3/10 לאחריה). התפקוד היומיומי שלהם השתפר מאוד וכך גם איכות חייהם. מרביתם יכלו לחזור ולבצע פעילות גופנית אותה לא יכלו לבצע טרם הזריקה.

בדיקת אולטראסאונד שבוצעה כחצי שנה לאחר זריקת PRP הראתה כי עובי הרצועה הפלנטרית קטן בהשוואה לעובי הרצועה טרם הזריקה.

ד"ר גנוט מבצע את טיפולי ה PRP במרפאותיו בבת ים וברמת אביב. הטיפול אינו ממומן ע"י קופות החולים.

מאמרים אחרונים