כאבים בכרית כף הרגל (מטטרסלגיה) 

תוכן עניינים

כאבים בכרית כף הרגל (מטטרסלגיה) מופיעים באזור שבין הקשת לבהונות, והם במרבית המקרים מתרכזים מתחת לאחת הבהונות. אמנם לרוב מדובר בבעיה שחולפת מעצמה, אך לעתים הכאבים עשויים להצביע על בעיה בכף הרגל, המצריכה התאמת טיפול על ידי אורתופד מומחה. במאמר זה נתמקד בגורמים השונים לכאב בכרית כף הרגל ודרכי הטיפול.

כיצד מתבטאים כאבים בכרית כף הרגל?

כאבים אלו יכולים להופיע בצורות שונות:

  • כאב חד ותחושת צריבה מתחת לבהונות כף הרגל.
  • כאב המלווה בתחושת עקצוץ בבהונות.
  • כאב המחמיר בזמן תנועה (עמידה, הליכה, ריצה – במיוחד כשיחפים) ופוחת בזמן מנוחה.
  • תחושה שאתם דורכים על אבן.

 

כאבים בכרית כף הרגל

גורמים

סיבות רבות ושונות יכולות להוביל להופעת כאבים בכרית כף הרגל, הנה העיקריות:

אנטומיה – צורת כף הרגל יכולה לתרום להופעת כאבים מסוג זה, למשל כף רגל עם קשת גבוהה או מצב שבו האצבע השנייה בכף הרגל ארוכה יותר מהראשונה (הגדולה).

עיוות בכף הרגל – למשל כתוצאה מנעילת נעלי עקב, נעליים צרות מדי או נעליים במידה לא מתאימה. כל אלה יכולים לתרום למצבים כמו הלוקס ולגוס (בוהן קלובה, בוניון) או אצבע פטיש (HAMMER TOE), הגורמים בין היתר לכאבים באזור כרית כף הרגל.

עודף משקל – מאחר שכף הרגל נושאת את כל משקל גופנו בכל צעד, מצב של עודף משקל יכול להגדיל את הסיכון לכאבים בכף הרגל.

נוירומה ע״ש מורטון מצב שבו העצב העובר בין עצמות המסרק בכף הרגל נמחץ ביניהן ומתעבה. תופעה זו יכולה להוביל לכאב חד ושורף בבסיס הבהונות ובכרית כף הרגל.

טיפול

במקרים קלים של מטטרסלגיה ניתן לטפל באמצעים שמרניים, כמו מנוחה וקירור המקום באמצעות קרח. התאמת נעליים היא אופציה נוספת לטיפול בכאבים, כמו גם התאמת מדרסים. אם הטיפול השמרני לא הוביל לשיפור איכות חייו של המטופל ו/או קיים עיוות בכף הרגל, ניתן לשקול אופציה ניתוחית לתיקון העיוות. הניתוח יכול להתבצע בגישה הפתוחה או בגישה הזעיר-פולשנית, בשתי השיטות מטרת הניתוח היא תיקון העיוות, הקלה בכאבים ושיפור איכות החיים של המטופל. בגישה הזעיר-פולשנית ההחלמה קצרה יותר, והתוצאה הקוסמטית טובה יותר, בהשוואה לניתוח הפתוח.

לד״ר גיל גנוט ניסיון עשיר בניתוחי כף רגל וקרסול בגישות שונות, לרבות זעיר-פולשניים, וניתוחים לתיקון עיוותים בכף הרגל. למידע נוסף וקביעת פגישת ייעוץ עם ד״ר גנוט – התקשרו למספר הטלפון בתחתית העמוד.

מאמרים אחרונים