ניתוח בקרסול: מתי יש צורך בניתוח ואילו ניתוחים קיימים? 

תוכן עניינים

מפרק הקרסול מחבר בין כף הרגל לשוק, והוא למעשה מעורב בכל צעד שלנו. הוא נושא את משקל הגוף בכל פעם שאנו דורכים על כף הרגל, וטווח התנועה הרחב שלו מאפשר לנו לבצע מגוון פעולות שונות. זוהי גם הסיבה שפגיעות בקרסול, תלוי במידת חומרתן, יכולות לפגוע רבות ביכולת התנועה וכתוצאה מכך גם באיכות החיים. מתי פגיעה תצריך ניתוח בקרסול? ואילו סוגי ניתוחים קיימים? על כל השאלות האלו נענה במאמר.

מתי יהיה צורך בניתוח בקרסול?

חשוב להסביר כי במרבית המקרים האפשרות הניתוחית תהיה המוצא האחרון. לרוב, נעדיף לטפל בפגיעות בקרסול באופן שמרני (לא-ניתוחי), באמצעות טיפולים כמו: פיזיותרפיה, תרופות נוגדות דלקת/משככי כאבים, זריקות PRP, תומכי קרסול, התאמת מדרסים והתאמת נעליים. אם הטיפולים השמרניים לא צלחו ועדיין ישנה פגיעה ניכרת באיכות החיים, נשקול את האופציה הניתוחית. במקרים אלו, חשוב להיוועץ במומחה בניתוחי כף רגל וקרסול, שיאבחן אתכם ויתאים את הניתוח הנכון ביותר למצבכם.

אילו מצבים יכולים להצריך ניתוח בקרסול?

הנה כמה מהפגיעות בקרסול שעשויות להצריך ניתוח:

  • שחיקת קרסול.
  • נקעים חוזרים.
  • תסמונת תפס (צביטה).
  • גופיפים חופשיים.
  • פגיעה סחוסית בעצם הטאלוס/טיביה.
  • בליטות גרמיות סביב הקרסול.
  • קרע בגיד אכילס.
  • דלקת בגיד המכופף הארוך של הבוהן הגדולה (FHL-TENDENITIS).
  • דלקת בגיד הטיביאליס האחורי (השטחה נרכשת של כף הרגל).

סוגי ניתוחים בקרסול

בשנים האחרונות חלה התקדמות רבה בניתוחי קרסול, והיום ישנן אופציות כירורגיות רבות וטכניקות חדשניות לטיפול במגוון מצבים בקרסול. הטכניקות החדשות מאפשרות לרופא המנתח לטפל בבעיה בצורה מקסימלית, עם מינימום תופעות לוואי. כך שהמטופלים חווים לבסוף שיפור משמעותי באיכות חייהם, עם סיכון מינימלי לסיבוכים והחלמה מהירה יותר בהשוואה לניתוחי עבר.

ניתוח זעיר פולשני (ארתרוסקופיה) – ניתוח המאפשר לאבחן ולטפל במגוון רחב של פגיעות ופציעות בקרסול בפולשנות מינימלית. הרופא המנתח מבצע חתכים זעירים בעור (בשונה מניתוחים ״פתוחים״ שמצריכים חתך גדול), דרכם מוחדרת מצלמה קטנה ומכשור מיוחד.

טנדוסקופיה ניתוח זעיר-פולשני המאפשר לאבחן ולטפל באופן ספציפי בפגיעות בגידי הקרסול וכף הרגל. ניתוח זה נעשה בדומה לארתרוסקופיה, באמצעות מספר חתכים קטנים, דרכם מחדירים מצלמה ומכשור ייעודי.

קיבוע (איחוי) של מפרק הקרסול – ניתוח בקרסול המיועד לטיפול בשחיקת סחוס מתקדמת, המאפשר למטופלים לדרוך וללכת – ללא כאבים כלל. במהלכו מוציאים את הסחוס ומחברים את עצם השוק לעצם הטאלוס על ידי ברגים או פלטות.

החלפת קרסול (Total Ankle Replacement-TAR) – ניתוח שמטרתו טיפול בשחיקת סחוס. במהלך הניתוח מוחלף הסחוס השחוק במשתל מלאכותי. הניתוח משמר את התנועה ומפחית את הכאבים באופן משמעותי.

ניתוח בקרסול

ד״ר גיל גנוט הוא מומחה בכירורגיה אורתופדית וניתוחי כף רגל וקרסול, בשיטות החדשניות ביותר בתחום. מעוניינים במידע נוסף על ניתוח בקרסול? לקביעת פגישת ייעוץ עם ד״ר גנוט התקשרו למספר הטלפון בתחתית העמוד.

מאמרים אחרונים