ניתוח שבר בקרסול 

תוכן עניינים

שבר בקרסול הוא פגיעה חמורה שיכולה להתבטא בסוגים שונים של שברים, הנבדלים זה מזה בדרגת החומרה, ובהתאם לכך גם בסוג הטיפול ותהליך השיקום. שברים אלה עלולים להתרחש בעיקר כתוצאה מחבלה ישירה או תנועה סיבובית חדה של הקרסול. שברים יכולים להופיע בכל אחת משלוש העצמות שמרכיבות את מפרק הקרסול – עצם השוק (Tibia), עצם השוקית (Fibula) ועצם הקרסול (Talus). על ניתוח שבר בקרסול במאמר הבא..

סוגי שברים בקרסול

ישנם סוגים שונים של שברים במפרק הקרסול, המשתנים לפי מיקום השבר, סיבת השבר וחומרתו. ישנם שברי דחיסה (בעקבות נפילה מגובה), שברים פתוחים (הכוללים פגיעה ברקמות הרכות וחשיפה של העצם מבעד לעור), שברים עם תזוזה (כאשר העצם זזה ממקומה), שברים יחידים (בעצם אחת של הקרסול), שברים כפולים (בשתי עצמות) ושברים בשלוש עצמות שונות במפרק.

אבחון שבר בקרסול

תהליך האבחון נעשה באמצעות בדיקה גופנית ובדיקת רנטגן. לעתים יהיה צורך בבדיקות דימות נוספת, כמו MRI ו-CT, בעיקר כאשר מעורבת פגיעה ברצועות או ברקמות הרכות.

מתי נצטרך ניתוח שבר בקרסול?

ההחלטה על סוג הטיפול מבוצעת בהתאם לממצאי האבחון, סוג השבר ומאפייני המטופל. לעתים ניתן לטפל בשבר באמצעים שמרניים בלבד, לרבות גבס, תומכן קרסול או מגף דריכה. המטרות העיקריות של הטיפול הניתוחי הן לייצב את המפרק, ליישר את העצמות ולהבטיח ריפוי מיטבי של הקרסול. לרוב נשקול אופציה ניתוחית במקרים חמורים, לרבות שבר עם תזוזה, שברים המערבים את כל שלוש העצמות ושברים פתוחים.

ניתוח שבר בקרסול

מהלך ניתוח שבר בקרסול

הניתוח כולל חשיפה של השבר, יישור, החזרה אנטומית של העצמות וייצובן במקומן הנכון באמצעות פלטות וברגים. אמצעים אלה מאפשרים למנוע תזוזה של העצם ולמעשה מבטיחים ריפוי מיטבי ושימור של מבנה המפרק. אם מאובחן מצב של חוסר יציבות בין עצמות השוק והשוקית (עקב קרע ברצועות סמוכות), יתבצע קיבוע נוסף לשתי עצמות השוק.

שיקום והחלמה

תהליך ההחלמה כולל טיפולי פיזיותרפיה, המסייעים בחיזוק השרירים סביב מפרק הקרסול, שיפור היציבות וטווח התנועה. טיפולי הפיזיותרפיה לרוב נמשכים מספר חודשים, אך חשוב לדעת כי משך ההחלמה משתנה ממטופל למטופל, בהתאם לסוג הניתוח, סוג השבר ומצבו הבריאותי של המטופל. כמו כן, לאחר הניתוח יש להשתמש במגף דריכה, המספק תמיכה לקרסול.

ד״ר גיל גנוט הוא מומחה בכירורגיה אורתופדית וניתוחי כף רגל וקרסול. למידע נוסף וקביעת פגישת ייעוץ – התקשרו למספר הטלפון בתחתית העמוד.

מאמרים אחרונים