עיוות בכף הרגל: עיוותים נפוצים ודרכי הטיפול

תוכן עניינים

עיוותים בכף הרגל יכולים להיות מולדים (בעקבות נטייה גנטית/מום מולד), או נרכשים (כמו נעילת נעליים צרות בתדירות גבוהה). עיוותים אלה יכולים להופיע בדרגות חומרה שונות, ולהוביל לכאבים כרוניים ולמגבלה בתנועה. מהם העיוותים הנפוצים שיכולים להופיע בכף הרגל וכיצד ניתן לטפל בהם?

הלוקס ולגוס (בוהן קלובה)

זהו עיוות בכף הרגל המתאפיין בבליטה המתפתחת בבסיס הבוהן הגדולה, וסטייה של הבוהן – שיכולה להחמיר עם הזמן לכדי עיוות בקדמת כף הרגל. מצב זה יכול לגרום לכאבים, נפיחות, אדמומיות, גירויים בעור (בשל חיכוך של הבוהן בנעל או באצבעות הסמוכות לה) ויבלות. כל אלה עשויים להשפיע על יכולת התנועה ולפגוע באיכות החיים.

פלטפוס קשיח (כף רגל שטוחה)

פלטפוס קשיח הוא עיוות בכף הרגל שבחלק מהמקרים הוא מולד, ובמקרים אחרים הוא תוצאה של מחלה ניוונית של גידים ורצועות סביב הקרסול. כאשר עומדים על קצות האצבעות, לא נוצרת קשת בכף הרגל, ולפיכך ישנה מגבלה בתנועת המפרקים השונים. עיוות זה יכול להוביל לכאבים בקרסול שמחמירים בזמן הליכה/פעילות גופנית, נקעים חוזרים ומגבלה בתנועה.

עיוות בכף הרגל

אצבע פטיש

אצבע פטיש (HAMMER TOE) היא עיוות בכף הרגל שלמעשה מופיע באצבע אחת או יותר מהאצבעות הקטנות בכף הרגל. העיוות מוביל לכיפוף האצבע במפרק האמצעי, והאצבע מתרוממת ומקבלת צורה מכופפת. הגורם לעיוות הוא חוסר איזון בין פעולות השרירים בכף הרגל. זוהי תופעה נפוצה במיוחד, ששכיחותה עולה בגיל המבוגר ובמטופלים הסובלים מהלוקס ולגוס, סוכרת או מחלות במערכת העצבים.

עיוות בכף הרגל: טיפול שמרני

ברוב המקרים קו הטיפול הראשון יהיה שמרני, כלומר טיפול לא-ניתוחי. התאמת הטיפול תיעשה על ידי אורתופד מומחה, לפי סוג העיוות ומאפייני המטופל. הטיפול השמרני יכול לכלול:

  • התאמת נעליים (החלפה לנעליים רחבות).
  • התאמת מדרסים, ריפוד וסדים (למניעת חיכוך והפחתת לחץ וכאב).
  • טיפול תרופתי נוגד דלקת.
  • פיזיותרפיה (להפחתת הכאב וחיזוק כף הרגל).

ניתוח זעיר-פולשני לתיקון עיוות בכף הרגל

נשקול תיקון של העיוות באמצעות ניתוח רק כאשר הבעיה נמשכת על אף הטיפול השמרני. אם העיוות מוביל לכאבים, דלקות חוזרות, וגורם לפגיעה בשגרת החיים, אז סימן שיש צורך בהליך ניתוחי. ניתוחים לתיקון עיוותים בכף הרגל יכולים להתבצע בגישה פתוחה או בגישה זעיר-פולשנית. בשני סוגי הניתוחים המטרות הן זהות – לתקן את העיוות, להפחית את הכאבים ולשפר את איכות חייו של המטופל. אך ההבדל הוא שההחלמה קצרה יותר והתוצאה האסתטית טובה יותר בגישה הזעיר-פולשנית.

בשונה מניתוח פתוח שכולל חתכים נרחבים ברקמה שמסביב לאזור המטופל, בניתוח זעיר-פולשני מבוצעים מספר חתכים קטנים בעור, דרכם מוחדר מכשור מיוחד המאפשר לתקן את העיוות תוך שימוש במכונת רנטגן.

לד״ר גיל גנוט ניסיון עשיר בניתוחי כף רגל וקרסול זעיר-פולשניים, כולל ניתוחים לתיקון עיוותים בכף הרגל. למידע נוסף וקביעת פגישת ייעוץ עם ד״ר גנוט – התקשרו למספר הטלפון בתחתית העמוד.

מאמרים אחרונים