כאבים בעקב: מה עושים ומתי כדאי לפנות לאורתופד?

תוכן עניינים

כאבים בכף הרגל הם בעיה שכיחה באוכלוסייה הכללית, במיוחד אצל אנשים שעומדים על הרגליים באופן תדיר וממושך, וכן אצל ספורטאים העוסקים בריצה ואנשים עם עודף משקל. כאבים אלו יכולים להופיע באזורים שונים בכף הרגל ובצורות שונות, כולל כאבים בכרית כף הרגל, זרמים ברגליים, כאבים בקשת כף הרגל ועוד. במאמר זה נתמקד ספציפית בכאבים בעקב כף הרגל, תופעה שכיחה בפני עצמה. מה יכולות להיות המשמעויות של כאבים בעקב, מה מומלץ לעשות כשהם מופיעים ומתי מומלץ לפנות לייעוץ רפואי? על הכול נענה במאמר זה.

כאבים בעקב: גורמים שכיחים

דורבן בעקב (plantar fasciitis) – מצב זה הוא הסיבה השכיחה ביותר לכאבים בכף הרגל. עיבוי במבנה הרצועה הפלנטרית בכף הרגל (הנמתחת מעצם העקב ועד לבהונות), הגורם לכאבים באזור העקב המורגשים בעיקר בצעדים הראשונים של הבוקר או לאחר מנוחה ממושכת.

דלקת בגיד אכילס דלקת המתפתחת כתוצאה מגירוי בגיד אכילס, הנגרם בדרך כלל בשל שימוש יתר של הגיד במהלך פעילות ספורטיבית. הדלקת מתבטאת בכאבים ונפיחות סביב גיד האכילס.

שבר מאמץ – סדק זעיר המתפתח בעצם העקב בשל מאמץ חוזרני. הכאב מופיע בעיקר בזמן פעילות, אך יכול להופיע גם בזמן מנוחה.

כאבים בעקב: מה עושים?

לא כל כאב מצריך פנייה ישירות לאורתופד, אך בהחלט מומלץ לא להתעלם ממנו. הנה כמה דברים שאתם יכולים לעשות:

  • מנוחה – להימנע מפעילויות הגורמות לכאבים וגורמות לעומסים משמעותיים על הרגליים.
  • קירור המקום – ניתן להניח שקית קרח על העקב במשך עד 20 דקות, מספר פעמים ביום. חשוב לעטוף את הקרח במגבת, שכן מגע ישיר עם העור יכול להוביל לכוויית קור.
  • התאמת מדרסים ונעליים – חשוב לנעול נעליים המספקות תמיכה לקשת כף הרגל וכן ניתן לפנות להתאמה אישית של מדרסים, שיכולים להפחית עומס מהעקב.
  • טיפול תרופתי – תרופות נוגדות דלקת ללא מרשם, המסייעות לשיכוך הכאב.
  • תרגילים ייעודיים – מתיחות ותרגילים שונים, המסייעים לחיזוק השרירים בכף הרגל והקרסול.

כאבים בעקב

מתי מומלץ לפנות לייעוץ רפואי?

אז מתי כן מומלץ לפנות לייעוץ אצל אורתופד מומחה? בעיקר במקרים הבאים:

  • הכאבים ממשיכים לאחר מנוחה וטיפולים ביתיים.
  • הכאבים פוגעים בתפקוד היומיומי.
  • הכאבים מופיעים לצד תסמינים נוספים, כמו: נפיחות, חום מקומי, אדמומיות, נמלול ועקצוץ.

ד״ר גיל גנוט הוא אורתופד מומחה כף רגל וקרסול, בעל ניסיון רב בניתוחי כף רגל וקרסול בגישות שונות. למידע נוסף וקביעת פגישת ייעוץ עם ד״ר גנוט – התקשרו למספר הטלפון בתחתית העמוד.

מאמרים אחרונים