שיקום לאחר ניתוח כף רגל 

תוכן עניינים

תהליך השיקום לאחר ניתוח בכף הרגל הוא חלק קריטי בהחלמה מוצלחת ולחזרה לתפקוד מלא. במאמר זה נסביר על שיקום לאחר ניתוח כף רגל, שלביו השונים וההבדלים בשיקום לאחר ניתוח מסורתי לעומת ניתוח זעיר-פולשני.

מהו ניתוח כף רגל?

ניתוחי כף רגל מבוצעים במגוון מקרים, לרבות:

  • תיקון עיוותים: כמו הלוקס ולגוס (בוהן קלובה) או עיוותי אצבעות.
  • שברים: טיפול בשברים מורכבים בעצמות כף הרגל.
  • פגיעות ברקמות רכות: כמו קרעים בגידים, או דלקות כרוניות של הגידים.
  • שחזור מפרקים: במקרים של פגיעות ניווניות או טראומטיות במפרקי כף הרגל.

 

שיקום לאחר ניתוח כף רגל

שיקום לאחר ניתוח כף רגל: שלבי התהליך

חשוב לדעת כי תהליך השיקום יכול להשתנות בהתאם לסוג הניתוח. כתלות בסוג הניתוח שעברתם, הרופא המנתח יחליט אם מותרת דריכה מיד אחריו. אם ניתן לדרוך על הרגל, לרוב תחילה יש להיעזר במגף אורתופדי או סנדל ייעודי במשך מספר שבועות (לרוב שבועיים עד שישה שבועות), ולאחר אישור מהרופא המנתח, ניתן יהיה בהמשך לעבור לנעל רגילה. מאחר שתהליך ההחלמה משתנה ממטופל למטופל, חשוב להישמע להוראות הפרטניות מהרופא המנתח.

הנה השלבים העיקריים בתהליך ההחלמה:

1.שלב ראשון: מנוחה והגבלת תנועה

בתקופה הראשונה לאחר הניתוח יש להקפיד על מנוחה ולהימנע מהפעלת עומס על כף הרגל. המטרות העיקריות בשלב זה הן הפחתת כאב ודלקת, ושמירה על האזור המנותח להבטחת תהליך איחוי תקין. בשלב זה לרוב יומלץ על שימוש בקביים, קיבוע (גבס, סד או מגף אורתופדי) והרמת הרגל מעל גובה הלב להפחתת נפיחות ולשיפור זרימת הדם. בשלב זה, הגבלת התנועה תהיה בהתאם לסוג הניתוח, כאמור – אצל חלק מהמטופלים ניתן לדרוך על הרגל מיד לאחר הניתוח ואצל אחרים יש להמתין מספר שבועות לפני שניתן יהיה לדרוך עליה.

2. שלב שני: התחלת תרגילי תנועה ושיקום

לאחר מספר שבועות (בהתאם להוראות הרופא) ניתן לעבור לשיקום פעיל יותר, הכולל:

  • תרגילי טווח תנועה – תרגילים עדינים לשמירה על תנועתיות ומניעת נוקשות.
  • תרגילי חיזוק – לחיזוק השרירים סביב כף הרגל והקרסול.
  • פיזיותרפיה – תרגילים המתמקדים בשיפור התפקוד הכולל של כף הרגל.

3.שלב שלישי: חזרה לתפקוד מלא

בשלב זה, ניתן להגדיל בהדרגה את פעילות כף הרגל, לחזור לפעילויות יומיומיות, ולהתחיל אימונים לחזרה לפעילות ספורטיבית קלה. זהו השלב שבו המטופל חוזר בהדרגה לשגרה, תוך שימת דגש על תרגילים לשיפור שיווי המשקל והיציבות.

היתרונות של ניתוח זעיר פולשני

הניתוח המסורתי (פתוח) כולל חתכים גדולים יחסית וחשיפת האזור הפגוע, דבר המאפשר לרופא לראות את האזור המנותח בצורה ישירה. לעומת זאת, ניתוח זעיר פולשני מתבצע דרך חתכים קטנים במיוחד, תוך שימוש במכשור מתקדם, כמו מצלמות ומכשירים כירורגיים קטנים, המאפשרים טיפול מדויק וממוקד יותר. לכן ניתוחים זעיר פולשניים בכף הרגל הפכו בשנים האחרונות לאופציה מועדפת במקרים רבים, בזכות היתרונות המשמעותיים שהם מציעים בין היתר גם מבחינת שיקום לאחר ניתוח כף רגל.

  • זמן השיקום: בניתוח מסורתי, זמן ההחלמה עשוי להימשך מספר חודשים, בעוד שבניתוח זעיר פולשני ניתן לרוב לחזור לפעילות מלאה תוך זמן קצר יותר, כתלות בסוג הניתוח.
  • כאב לאחר הניתוח: מטופלים שעברו ניתוח זעיר פולשני מדווחים לרוב על פחות כאבים בהשוואה לניתוח פתוח, מה שמפחית את הצורך בתרופות לשיכוך כאבים ומקל על ההתמודדות עם תקופת ההחלמה.
  • חזרה לפעילות ספורטיבית: במטופלים פעילים, חזרה מלאה לאימונים היא מהירה יותר לאחר ניתוח זעיר פולשני בהשוואה לניתוח מסורתי.

מעוניינים במידע נוסף על שיקום לאחר ניתוח כף רגל?

ד״ר גיל גנוט הוא מומחה בניתוחי כף רגל וקרסול, בעל ניסיון עשיר גם בניתוחים זעיר-פולשניים. לקביעת פגישת ייעוץ התקשרו למספר הטלפון בתחתית העמוד.

מאמרים אחרונים