עצם בולטת בכף הרגל: שאלות נפוצות על בוהן קלובה

תוכן עניינים

בוהן קלובה (עצם בולטת בכף הרגל) היא אחת הבעיות האורתופדיות הנפוצות ביותר, שפוגעת ברבע מהאוכלוסייה הכללית, אך שכיחה יותר בקרב נשים. במאמר זה תמצאו מענה על כמה מהשאלות הנפוצות ביותר על הבעיה, לרבות ממה נגרמת, מתי כדאי לפנות לייעוץ ומתי נמליץ על טיפול ניתוחי.

מהי עצם בולטת בכף הרגל?

בוהן קלובה (הלוקס ולגוס) או עצם בולטת בכף הרגל – היא בעיה המאופיינת בבליטה בבסיס הבוהן הגדולה של כף הרגל וסטייה שלה, שעם הזמן עלולה להתפתח לכדי עיוות בקדמת כף הרגל.

ממה נגרמת בוהן קלובה?

הבעיה לרוב נגרמת בשל נטייה גנטית ונעילת נעליים צרות/נעלי עקב.

מתי כדאי לפנות לייעוץ רפואי?

מומלץ להיוועץ באורתופד מומחה ברגע שהבעיה מופיעה. הסיבה לכך היא שללא טיפול – הבעיה עלולה להחמיר ולהוביל לעיוות בכך הרגל ולאי-נוחות רבה. התסמינים יכולים לכלול כאבים, נפיחות, יבלות וגירויים בעור בשל חיכוך מתמשך בין הבוהן הפגועה לנעל או לאצבעות.

מתי מומלץ לנתח עצם בולטת בכף הרגל?

נמליץ על טיפול ניתוחי בעיקר למטופלים שהבעיה הובילה לפגיעה בתפקוד היומיומי ובאיכות החיים. מטופלים אלה לרוב סובלים מכאבים כרוניים גם לאחר שעברו לנעילת נעליים רחבות. הבחירה בניתוח תהיה כדי לתקן את העיוות בבוהן, להפחית את הכאבים ולשפר את איכות חייו של המטופל.

כיצד מתבצע הניתוח ?

הניתוח יכול להתבצע בגישה הפתוחה או בגישה זעיר-פולשנית. בגישה הפתוחה נעשה חתך נרחב של הרקמה מסביב לבוהן ואילו בניתוח זעיר-פולשני נעשים מספר חתכים זעירים, דרכם מוחדר מכשור ייעודי. בשני הניתוחים מתבצעות פעולות של חיתוך העצם ותיקון ציר העצמות לצורך תיקון העיוות.

עצם בולטת בכף הרגל

למה לצפות לאחר הניתוח של עצם בולטת בכף הרגל?

ההחלמה ותוצאות הניתוח יכולות להשתנות מעט ממטופל למטופל ומושפעות מגורמים שונים, לרבות הגישה הניתוחית, חומרת הבוהן הקלובה, רקע רפואי וגיל. לרוב ניתן לחזור לנעול נעליים (לא צרות!) כ-4-6 שבועות מהניתוח, וניתן לחזור לפעילות גופנית כחודש אחריו. לאחר תקופת החלמה, אתם צפויים להרגיש הפחתה משמעותית בכאבים וטווח תנועה משופר. בניתוח זעיר-פולשני ההחלמה קצרה יותר בהשוואה לגישה הפתוחה.

האם נשארת צלקת לאחר הניתוח?

נראות הצלקת לאחר הניתוח תלויה בגישה הניתוחית, עורו של המטופל וגורמים נוספים. בגישה הזעיר-פולשנית התוצאה אסתטית יותר והצלקות הן קטנות יותר, בשל היותו ניתוח בפולשנות מינימלית שכאמור אינו מצריך פתיחה נרחבת של הרקמה, בניגוד לגישה הפתוחה.

ד״ר גיל גנוט הוא מומחה בניתוחי כף רגל וקרסול, המבצע מגוון ניתוחים זעיר-פולשניים, לרבות ניתוח לתיקון עצם בולטת בכף הרגל. למידע נוסף וקביעת פגישת ייעוץ התקשרו למספר הטלפון בתחתית העמוד.

מאמרים אחרונים