טיפול בדורבן

תוכן עניינים

הרצועה הפלנטרית היא רצועה ארוכה הנפרשת לאורך כף הרגל, מקשרת בין עצם העקב לאצבעות ותומכת בקשת כף הרגל. דורבן (Plantar Fasciitis) הוא השם הנפוץ שניתן לשינויים ניווניים ברצועה, והוא נגרם מעיבוי במבנה הרצועה. מצב זה מוביל לכאבים, במיוחד בדריכה, לאחר עמידה ממושכת, במעבר מקימה לישיבה ובזמן עלייה במדרגות. דורבן הוא הגורם השכיח ביותר לכאבים בכף הרגל, ואחד מכל עשרה אנשים ככל הנראה יסבול מדורבן לפחות פעם אחת בחייו.

חשיבותו של טיפול בדורבן

אמנם לא מדובר במצב מסכן חיים, אך חשוב לפנות לייעוץ רפואי לצורך אבחון והתאמת טיפול בדורבן למניעת החמרה של המצב. ללא טיפול מתאים, דורבן יכול להשפיע על איכות החיים בשל הכאבים העזים בכף הרגל, ואף יכול להחמיר ולהוביל לכאבים נוספים בברכיים, בגב ובירכיים.

טיפול בדורבן

טיפול בדורבן – השלב הראשוני

הקו הטיפולי הראשון הוא טיפול שמרני, הכולל:

  • מנוחה והפחתת פעילות גופנית – חשוב ראשית לתת מנוחה לרגליים, ולהפחית בפעילות גופנית מאומצת, שעשויה להעמיס על העקב ולגרום לכאבים, כמו קפיצה ריצה או הליכה ממושכת.
  • טיפול תרופתי – טיפול זמני שיכול לסייע בהפחתת הכאבים באמצעות נוגדי דלקת, כמו אספירין, אדוויל ונורופן.
  • התאמת מדרסים – המיועדים להפחתת העומס בעקב כף הרגל. כמו כן, נעילת נעליים מותאמות, בעלות ריפוד רך באזור העקב, יכולה גם כן לסייע להפחתת הכאבים.
  • פיזיותרפיה – בדגש על תרגילי מתיחה לכף הרגל.
  • טיפולים מתקדמים – כמו זריקות PRP וטיפול בגלי הלם. טיפולים אלה מיועדים למקרים קשים יותר. הזרקת PRP (פלזמה עשירה בטסיות) היא טיפול ביולוגי, שבמהלכו משתמשים בנוזל הדם של המטופל. לאחר לקיחת בדיקת דם, מבצעים תהליך של הפרדת הדם למרכיביו, ולאחר מכן מזריקים לאזור הפגוע את נוזל הדם שעשיר בטסיות ובגורמי גדילה וריפוי. טיפול זה יכול לשפר משמעותית את ההחלמה ולהאיץ תהליכי ריפוי, ותורם להפחתת הכאבים ולחזרה לתפקוד.

 

טיפול ניתוחי

אצל מטופלים הסובלים מדורבן לאורך זמן רב, שלא הגיב לטיפול השמרני, ניתן להציע טיפול ניתוחי בגישה זעיר-פולשנית, הכולל שחרור אנדוסקופי של הדורבן, דרך חתכים זעירים בעקב. הניתוח החדשני מאפשר לטפל בדורבן ביעילות ובזמן שיקום קצר (ניתן לדרוך על כף הרגל מיד אחרי הניתוח) – ובסופו נותרת צלקת מינימלית בלבד, בשל הגישה הזעיר-פולשנית.

ד״ר גיל גנוט עבר השתלמות ייעודית בניתוח לטיפול בדורבן, ומבצע אותו באופן בלעדי בארץ. כמו כן, מבצע במרפאתו טיפולי PRP. לפרטים נוספים וקביעת תור התקשרו למספר בתחתית העמוד.

מאמרים אחרונים