שבר בקרסול: ממה נגרם ואיך מטפלים? 

תוכן עניינים

פגיעות בקרסול יכולות לקרות לכל אדם בכל גיל, והן נפוצות במיוחד בקרב ספורטאים. פגיעות אלה יכולות להתבטא בצורות שונות, כולל שברים, נקעים, קרע ברצועות ופגיעה סחוסית. במאמר זה נתמקד בשברים בקרסול, כיצד נגרמים ואיך ניתן לטפל בהם.

מהו שבר בקרסול וממה נגרם?

שבר בקרסול הוא למעשה שם כולל לסוגים שונים של שברים שיכולים להופיע במפרק הקרסול, הנבדלים זה מזה ברמת החומרה, ובהתאם לכך גם בסוג הטיפול ומהלך השיקום שלאחר מכן. כמו כן, יכולים להופיע מספר שברים בכמה עצמות, או שבר אחד בלבד. שברים בקרסול יכולים להיגרם כתוצאה מחבלה ישירה או סיבובית, בשל תאונה, נפילה או פציעת ספורט.

כיצד בנוי מפרק הקרסול?

הקרסול הוא מפרק צירי, המחבר בין השוק לכף הרגל. הוא מורכב משלוש עצמות:

עצם השוק (Tibia) – היוצרת את הפטישון הפנימי (Medial Malleolus), העצם הבולטת בחלק הפנימי של הקרסול, ואת הפטישון האחורי (Posterior Malleolus), שנמצא בחלק האחורי של עצם השוק.

עצם השוקית (Fibula) – היוצרת את הפטישון החיצוני (Lateral Malleolus), העצם הבולטת בחלק החיצוני של הקרסול.

עצם הקרסול (Talus) – מהווה את חלקו התחתון של המפרק, בין עצם השוק לעצם השוקית.

תסמינים של שבר בקרסול

מאחר שישנם סוגי שברים רבים ושונים, ישנם גם תסמינים שונים שיכולים להופיע, ביניהם:

  • רגישות למגע באזור הפגוע.
  • כאבים בקרסול.
  • נפיחות מקומית.
  • עיוות של הקרסול.

שבר בקרסול

חשוב להדגיש כי התסמינים לשבר ולנקע בקרסול עשויים להיות דומים, לכן חשוב לפנות לייעוץ רפואי לצורך אבחנה מבדלת והתאמת טיפול לפי הממצאים.​

 

אפשרויות הטיפול

בחירת סוג הטיפול תיעשה בהתאם לסוג השבר ולמאפייני המטופל, לרבות גיל, מחלות רקע ועוד. הטיפולים האפשריים כוללים:

טיפול שמרני (לא-ניתוחי) – גבס, מגף דריכה או תומכן קרסול.

טיפול ניתוחי – במהלך הניתוח הרופא המנתח חושף את השבר, מבצע החזרה אנטומית של העצמות למקומן ומקבע את השבר באמצעות מערכת של פלטות וברגים. אם במהלך הניתוח מאובחן חוסר יציבות בין עצמות השוק והשוקית (בשל קרע ברצועות המחברות ביניהן), יתבצע קיבוע נוסף של עצמות השוק.

ד״ר גיל גנוט הוא מומחה בכירורגיה אורתופדית וניתוחי כף רגל וקרסול. למידע נוסף וקביעת פגישת ייעוץ – התקשרו למספר הטלפון בתחתית העמוד.

מאמרים אחרונים