ניתוח הלוקס ולגוס

תוכן עניינים

בוהן קלובה (הלוקס ולגוס או עצם בולטת) היא מצב רפואי המתבטא בבליטה בבסיס הבוהן הגדולה בכף הרגל, שעלולה לגרום לעיוות בקדמת כף הרגל. זוהי בעיה אורתופדית שכיחה, ממנה סובלים גברים ונשים, אך היא נוטה להופיע יותר בקרב נשים. הלוקס ולגוס עשוי להוביל לפגיעה באיכות החיים, בשל כאבים, יבלות בכף הרגל וגירויים בעור באזור הבליטה – שעלולים אף לגרום גם להפרעות בהליכה. הטיפול לרוב יהיה שמרני, אך ישנם מקרים מסוימים המצריכים התערבות כירורגית. מתי נצטרך ניתוח הלוקס ולגוס ומה חשוב לדעת עליו?

מתי נצטרך ניתוח הלוקס ולגוס?

נשקול התערבות ניתוחית כאשר הבעיה נעשית כרונית והיא גורמת לכאבים, חיכוך מתמשך של הבוהן באצבעות הסמוכות לה ובנעל ודלקות חוזרות. מטרת הניתוח היא לתקן את העיוות בבוהן, להפחית את הכאבים ולשפר את איכות חייו של המטופל.

ניתוח הלוקס ולגוס

כיצד ניתוח הלוקס ולגוס מתבצע?

הניתוח נעשה לרוב בהרדמה כללית, והוא יכול להתבצע באחת משתי גישות:

  1. גישה פתוחה – במהלכה הרופא המנתח מבצע חתך ברקמה שמסביב לבוהן, ולאחר מכן נעשות פעולות של ניסור ותיקון ציר העצמות, לתיקון העיוות בבוהן.
  2. גישה זעיר-פולשנית – בשונה מהגישה הפתוחה, בגישה זו אין פתיחה נרחבת של הרקמה שמסביב לבוהן. הגישה לבוהן נעשית באמצעות מספר חתכים קטנים, דרכם מוחדר מכשור מיוחד וזעיר, המאפשר לתקן את העיוות תחת מכונת רנטגן, המאפשרת לראות מה מתבצע בזמן אמת. הרופא המנתח חותך את העצם, מקבע ומתקן את העיוות. גישה זו מתאימה לעיוותים בדרגות חומרה שונות, לרבות עיוותים חמורים.

תהליך ההחלמה

משך ואופי תהליך ההחלמה יכולים להשתנות ממטופל למטופל, בהתאם לגישה הניתוחית, חומרת העיוות והמצב הרפואי של המטופל. לרוב לאחר שישה שבועות מהניתוח ניתן להתחיל בטיפולי פיזיותרפיה. בסיום תהליך ההחלמה המטופל יוכל לחזור לפעילות שגרתית. חשוב לציין כי בניתוח בגישה זעיר-פולשנית ההחלמה קצרה יותר בהשוואה לניתוח בגישה הפתוחה, והתוצאה הקוסמטית טובה יותר, בשל הפולשנות המינימלית.

ד״ר גיל גנוט, מומחה בכירורגיה אורטופדית וניתוחי כף רגל וקרסול, בעל ניסיון רב בטיפול ניתוחי לתיקון הלוקס ולגוס. למידע נוסף וקביעת פגישת ייעוץ התקשרו למספר בתחתית העמוד.

מאמרים אחרונים