כאבים בכף הרגל

תוכן עניינים

כף הרגל היא איבר מורכב שנושא עומסים משמעותיים ובולם זעזועים הנגרמים מעמידה, הליכה, ריצה ופעילויות יומיומיות אחרות. בשל האנטומיה של כף הרגל והסיכון הגבוה לפגיעות פתאומיות או מצטברות – כאבים בכף הרגל הם בין התלונות השכיחות ביותר בתחום האורתופדיה. ישנם גורמים רבים ושונים שיכולים להוביל לבעיות בכף הרגל, מפגיעות טראומטיות (נקעים, שברים), דרך פגיעות על רקע שחיקתי, ועד לדלקות. במאמר זה נדון בגורמים העיקריים שיכולים להוביל לכאב בכף הרגל והטיפולים האפשריים.

דורבן

דורבן הוא הגורם השכיח ביותר לכאב בכף הרגל. זהו מצב הנגרם מעיבוי במבנה הרצועה הפלנטרית (התומכת בקשת כף הרגל), ומתבטא בשינויים ניווניים ברצועה. הכאבים יופיעו לרוב בדריכה, במעבר מקימה לישיבה, לאחר עמידה ממושכת ובעלייה במדרגות. הטיפול הראשוני הוא באמצעים שמרניים (לא-ניתוחיים): מנוחה, תרופות נוגדות דלקת, פיזיותרפיה, מדרסים, זריקות PRP וטיפול בגלי הלם. אם הטיפולים הללו לא צלחו, ניתן לשקול טיפול ניתוחי בגישה זעיר-פולשנית. הניתוח אינו מורכב, וניתן לדרוך על כף הרגל מיד אחריו.

כאבים בכף הרגל שמקורם באצבעות

בעיות רבות הגורמות לכאבים בכף הרגל מקורן באצבעות הרגליים, הנה העיקריות שבהן:

  • הלוקס ריגידוס – שחיקה במפרק האצבע הגדולה, החיוני ליכולת התנועה. הטיפול השמרני כולל בעיקר התאמת מדרסים וזריקות תוך-מפרקיות (סטרואידים, PRP). הטיפולים הניתוחיים כוללים כילקטומיה (הסרת בליטות עצם שמגבילות את תנועת המפרק), איחוי המפרק (FUSION) וקרטיבה (CARTIVA), ניתוח חדשני המשמר את התנועה במפרק ומפחית את הכאב משמעותית.
  •  הלוקס ולגוס (בוניון) – מצב המתאפיין בעצם בולטת בבסיס מפרק הבוהן, היוצרת עיוות בכף הרגל וגורמת לכאבים. הטיפול הראשוני יהיה באמצעים שמרניים: פיזיותרפיה, תרופות נוגדות דלקת ומדרסים. אם ישנה פגיעה באיכות החיים, ניתן לטפל בניתוח זעיר-פולשני, המתקן את העיוות עם מינימום צלקת והחלמה מהירה.
  • נוירומה על שם מורטון – מצב המתאפיין בהתעבות של העצב שעובר בין האצבעות ברגל וגורם לכאבים בהליכה ונימול. תחילה, הטיפול יהיה שמרני, לרבות התאמת נעליים ומדרסים, הזרקת סטרואידים ופיזיותרפיה. אם אינו צלח, ניתן להציע ניתוח להסרת העצב המעובה.

 

כאבים בכף הרגל

כאבים בכף הרגל שמקורם בקרסול

  • דלקת בגיד אכילס – גירוי בגיד האחורי של הקרסול, לרוב כתוצאה משימוש יתר. המצב גורם לכאבים ונוקשות בחלק האחורי של עקב כף הרגל.
  • שחיקה במפרק הקרסול – השחיקה נגרמת בשל פגיעה בסחוס המפרקי, המובילה לשינויים ניווניים במפרק. מצב זה גורם לכאבים שמתגברים לאורך זמן (בעמידה או הליכה ממושכת), מגבלה בתנועת הקרסול, דלקת ונפיחות מקומית. הטיפול הראשוני יהיה שמרני ויכלול תרופות (נוגדות דלקת/כאבים), פיזיותרפיה, נעליים תומכות וזריקות תוך-מפרקיות. במידת הצורך ניתן לטפל באמצעות ניתוח החלפת קרסול, פתרון המשמר את התנועה במפרק, מפחית כאבים ומשפר את איכות חייו של המטופל. בניתוח משוחזרת האנטומיה של המפרק באמצעות משתל מלאכותי החליף את הסחוס הפגוע.

 

פלטפוס קשיח

מצב שבו חלק מעצמות כף הרגל נותרות מחוברות, במקום להיפרד אחת מהשנייה. כשעומדים על קצות האצבעות, לא נוצרת קשת בכף הרגל. פלטפוס מתבטא בכאבים באזור הקרסול וכף הרגל, המחמירים בהליכה ובפעילות גופנית. כמו כן, עשויה להיות מגבלה בתנועה ונקעים חוזרים. הטיפול השמרני כולל פיזיותרפיה, משככי כאבים והתאמת מדרסים. אם טיפולים אלה לא שיפרו את המצב, ניתן לפנות לפתרון ניתוחי.

כאבים בכף הרגל יכולים לפגוע משמעותית באיכות החיים, לכן חשוב לטפל בהם. ד״ר גיל גנוט הוא מנתח כף רגל וקרסול, המבצע מגוון רחב של ניתוחים מתקדמים לטיפול בדורבן, הלוקס ריגידוס, הלוקס ולגוס, שחיקה במפרק הקרסול. לתיאום פגישת ייעוץ התקשרו למספר בתחתית העמוד.

מאמרים אחרונים