זרמים ברגליים: למה זה קורה?

תוכן עניינים

זרמים ברגליים הם תלונה שכיחה באוכלוסייה הכללית, שלרוב נלוות לה תלונות נוספות, כמו תחושת נמלול באצבעות כף הרגל ונוקשות. לכל התופעות הללו יש שם – כאב נוירופתי (עצבי). מדוע זה קורה ועל איזו בעיה בכף הרגל כאב עצבי עשוי להצביע? נענה על הכל במאמר הבא.

מהו כאב נוירופתי?

כאבים נוירופתיים נוטים להופיע בעיקר ברגליים, אך הם יכולים להופיע גם בידיים. הכאבים העצביים והתופעות הנלוות להם יכולים לפגוע באיכות החיים, בעיקר כי הם עשויים להופיע גם במהלך היום וגם במהלך הלילה, הן בתנועה והן במנוחה – והם אף עלולים לתרום לבעיות שינה. מקורם של כאבים נוירופתיים במערכת העצבים ההיקפית והם תוצאה של פעילות חשמלית (עצבית) לקויה, המובילה לכך שהמוח מפרש את הפעילות באופן לא תקין, המתבטא באותן תופעות כמו זרמים ברגליים, עקצוצים, נוקשות ונמלול.

ממה נגרמים זרמים ברגליים?

ישנם גורמים רבים ושונים שעשויים להוביל לכאבים נוירופתיים ותחושת זרמים בכפות הרגליים, שניתן לחלק אותם לשתי קבוצות עיקריות:

  1. גורמים שמקורם בכף הרגל – כתוצאה מבעיות כגון: נוירומה על שם מורטון (בעיה בעצב המפריד בין אצבעות כף הרגל), תסמונת התעלה הטרסלית, לחץ חיצוני על עצב בכף הרגל, לחץ פנימי (בשל בליטה גרמית או ציסטה גנגליונית) ועוד.
  2. גורמים שמקורם באיברים אחרים – כמו מחלה נוירולוגית, בעיה בעמוד השדרה ומחסור בוויטמינים מסוימים.

 

אבחון

אבחון כאב נוירופתי יתבצע על ידי אורתופד מומחה כף רגל וקרסול ו/או נוירולוג. האבחון יכלול לרוב:

  • בדיקה גופנית מקיפה.
  • בדיקות דימות: רנטגן, אולטרסאונד, MRI.
  • בדיקת הולכה חשמלית בעצבי הגף התחתון (EMG).

 

זרמים ברגליים

טיפול בכאב נוירופתי

מאחר שישנם גורמים שונים לבעיה, הטיפול יהיה בהתאם לגורם שנמצא בתהליך האבחון. הטיפול יכול להיות באמצעים שמרניים, כמו התאמת מדרסים ונעליים (נעילת נעליים רחבות יותר), זריקות מקומיות, תרופות נוגדות דלקת, מרפאת כאב, או טיפול ניתוחי. ניתוח מיועד בעיקר למקרים של לחץ על העצב שלא הגיב לטיפול שמרני. במקרים אלו, נבצע שחרור של העצב ממה שלוחץ עליו, שאחריו לרוב הכאב הנוירופתי ייעלם לחלוטין.

למידע נוסף ותיאום פגישת ייעוץ אצל ד״ר גנוט, אורתופד מומחה לניתוחי כף רגל וקרסול, חייגו למספר בתחתית העמוד.

מאמרים אחרונים