נפיחות בקרסול: המדריך המלא

תוכן עניינים

הקרסול הוא מפרק בעל מבנה אנטומי ייחודי ומורכב, המקנה לו מצד אחד גמישות וכוח, ומצד שני גם יציבות, עמידה בעומסים ושמירה על שיווי המשקל. נפיחות בקרסול היא תסמין שיכול להצביע על בעיות מסיבות שונות, מחבלות, דרך פציעות ספורט ועד לבעיות בזרימת הדם. במאמר זה נתמקד בגורמים העיקריים לנפיחות במפרק הקרסול, ביניהם נקעים, דלקות וקרעים בגידים. איך ניתן להבדיל ביניהם ואילו תסמינים נוספים מלבד נפיחות בקרסול מהווים דגלים אדומים שכדאי להיות מודעים להם? כל התשובות:

 

נקע בקרסול

נקע הוא חבלה סיבובית, שלרוב נגרמת בזמן פעילות גופנית, אך יכולה גם להיגרם כתוצאה מפעולה יומיומית. מלבד נפיחות, סימנים נוספים שיכולים להצביע על נקע כוללים: שטף דם סביב הקרסול, קושי בדריכה, כאבים ורגישות בקרסול במגע/בתנועה.

נפיחות בקרסול

נפיחות בקרסול כתוצאה מדלקת בגיד אכילס

גיד אכילס נחשב לגיד הגדול והחזק ביותר בגוף האדם והוא מחבר בין שרירי השוק לעצם העקב. התהליך הדלקתי בגיד אכילס לרוב נגרם בשל שימוש יתר, בעיקר בפעילות גופנית מאומצת. לצד זאת, ישנם גורמים נוספים שיכולים להגדיל את הסיכוי לדלקת בגיד אכילס, לרבות נעילת נעלי עקב, חבלה, דלקת מפרקים שגרונית, אורח חיים יושבני ותרופות מסוימות (סטרואידים/אנטיביוטיקה). מלבד הופעה של נפיחות באזור הקרסול, תסמינים נוספים לדלקת בגיד כוללים כאבים המחמירים בתחילת הפעילות ודועכים ככל שהפעילות נמשכת.

 

דלקת בגיד הטיביאליס האחורי

גיד זה יוצא מהחלק האחורי של השוק, עובר מתחת לפטישון הפנימי בקרסול ומתחבר לעצמות של כף הרגל. סימפטומים נוספים מלבד נפיחות כוללים: כאבים בצד הפנימי של הקרסול, שינוי במבנה כף הרגל וקושי בעמידה על קצות האצבעות. דלקת זו מחמירה עם הזמן ובהתאם לכך התסמינים יחמירו ויכללו כאב כרוני והפרעה בהליכה.

 

קרע בגיד אכילס

קרע זה לרוב נגרם באופן פתאומי, בזמן פעילות גופנית מאומצת וכאשר הגיד לא מצליח לעמוד בכוח המתיחה הנדרש ממנו. פגיעה זו אופיינית לצעירים (בני 30-40) שעוסקים בפעילות גופנית לא סדירה. הקרסול יהיה נפוח, עשוי להופיע שטף דם והוא יהיה רגיש למגע. בנוסף לכך, יהיה קושי לעמוד על קצות האצבעות.

 

אבחון נפיחות בקרסול

האבחון יהיה מבוסס על כלל התסמינים, בדיקה גופנית ובדיקות דימות במידת הצורך, לרבות רנטגן, MRI ואולטרסאונד.

 

טיפולים אפשריים

הטיפול יהיה בהתאם לגורם הבעיה. ישנם מגוון טיפולים: פיזיותרפיה, נוגדי דלקת, נוגדי כאבים – ובמידת הצורך טיפול ניתוחי. תחום הכירורגיה של הקרסול התפתח רבות בשנים האחרונות, והיום קיים מגוון רחב של אופציות כירורגיות, ביניהן ניתוחים זעיר-פולשניים בטכניקות מתקדמות, המאפשרות החלמה מהירה ויעילה, עם צלקות מינימליות ומראה אסתטי משופר.

 

ד״ר גיל גנוט הוא מומחה בכירורגיה אורתופדית וניתוחי קרסול וכף רגל, ביניהם ניתוחים זעיר-פולשניים חדשניים לתיקון קרע בגיד אכילס, לטיפול בנקע בקרסול ובדלקת בגיד הטיביאליס האחורי. למידע נוסף וקביעת פגישת ייעוץ עם ד״ר גנוט חייגו למספר הטלפון בתחתית העמוד.

מאמרים אחרונים