כאבים בבוהן ברגל: ממה הם נובעים ואיך מטפלים?

תוכן עניינים

כאבים בבוהן ברגל (באצבע הגדולה) הם בין התלונות הנפוצות ביותר בכף הרגל. הגורמים לכאבים בבוהן לא תמיד ידועים, והם יכולים להיות רבים ומגוונים, אך העיקריים הם הלוקס ריגידוס (שחיקה במפרק) והלוקס ולגוס (״בוניון״). במאמר זה נתמקד בגורמים הללו, דרכי האבחון ואפשרויות הטיפול.

הלוקס ולגוס (בוניון)

תופעה זו שכיחה מאוד, ממנה סובלים כ-23% מהאוכלוסייה. מצב זה מתאפיין בעצם בולטת בבסיס מפרק הבוהן, היוצרת עיוות בכף הרגל ומובילה לכאבים וגירוי בעור. הטיפול הראשוני הוא שמרני וכולל תרופות נוגדות דלקת, מדרסים ופיזיותרפיה. אם המטופל ממשיך לסבול מכאבים ופגיעה באיכות החיים, ניתן לשקול טיפול ניתוחי. דרך יעילה לתקן הלוקס ולגוס היא באמצעות ניתוח זעיר-פולשני, הכולל מספר חתכים זעירים, ללא צורך בפתיחה נרחבת של הרקמה סביב הבוהן. התוצאה היא תיקון יעיל של העיוות, עם מינימום צלקות, החלמה מהירה יותר ושיפור איכות החיים.

כאבים בבוהן

הלוקס ריגידוס

זוהי בעיה נוספת שגורמת להופעה של כאבים בבוהן ברגל, ושכיחה בעיקר מעל גיל 40. הלוקס ריגידוס נגרמת כתוצאה משחיקה ניוונית במפרק הבוהן הגדולה, המובילה לכאבים עזים ומגבלה בטווח התנועה. גם במקרה זה הטיפול הראשוני יהיה שמרני, לרבות התאמת מדרסים וזריקות תוך-מפרקיות. אם טיפולים אלה לא הועילו, ניתן לפנות לטיפול ניתוחי. בשנים האחרונות פותחו טכניקות ניתוחיות חדשות ויעילות במיוחד, כמו ניתוח קרטיבה (CARTIVA). מדובר בניתוח חדשני המאפשר לשמר את התנועה במפרק הבוהן, בשונה מהניתוח ה״קלאסי״ שמקבע את המפרק וגורם לאיבוד התנועתיות. נוסף על כך, הוא מפחית את הכאבים באופן משמעותי, כל זה בזכות המשתל החדשני, שתכונותיו דומות ב-60-80% לתכונות הסחוס האנושי.

איך מאבחנים כאבים בבוהן ברגל?

האבחון לרוב יתבצע בהתאם לתלונות המטופל ולבדיקה גופנית, במרבית המקרים ניעזר גם בצילומי רנטגן. חשוב מאוד להגיע לאבחון בהקדם, כדי למנוע החמרה של המצב לכדי מגבלה משמעותית בתפקוד היומיומי ופגיעה ניכרת באיכות החיים.

ד״ר גיל גנוט הוא מומחה בכירורגיה אורתופדית וניתוחי כף רגל וקרסול. לד״ר גנוט ניסיון עשיר בביצוע ניתוחים בשיטות המתקדמות ביותר לטיפול בהלוקס ולגוס והלוקס ריגידוס. את ניתוח הקרטיבה החדשני הביא לישראל בשנת 2019 לאחר השתלמות באוסטרליה, והוא מבצע ניתוח זה באופן בלעדי בארץ.

מאמרים אחרונים